onsdag 4 januari 2012

Den Andra Regeln

Ingenting som producerats utanför Sverige

Den andra regeln handlar om var allting kommer ifrån. Maten jag stoppar i mig, kylskåpet jag förvarar mat i, kläderna jag har på mig, garderoben jag har kläderna i, parfymen och shampoot jag använder varje dag, datorn jag skriver på och så vidare.

Alla dessa saker kommer någonstans ifrån, allt material har producerats, växt, skapats någonstans och gjort ett ekologisk avtryck på något sätt. Varje dag möter jag tusentals sådana produkter, och många av dem använder jag också dagligen. Vissa saker har jag funderat på var de kommer ifrån och hur de producerats, såsom Choklad, Apelsinjuice eller FairTrade-kläder. Men de flesta andra har jag ärligt talat ingen aning om. Ju längre bort ifrån någonting transporteras, och ju fler saker, desto större miljöpåverkan. Sen är såklart flygtransport värre än båttransport.

Från början hade jag önskat att denna regel handlade om lokalproducerade varor. Att alla saker jag använder kommer ifrån det område där jag bor och verkar. Tyvärr är det rätt svårt att få tag i saker som heter ”Made in Västra Götaland” – men oerhört mycket lättare att hitta saker som heter ”Made in Sweden”. Därför har jag kompromissat och sagt att saker som är gjorda i det geografisk avgränsade området ’Sverige’ får lov att användas.

Det finns några undantag till, exempelvis telefon och dator, som är nödvändiga för min kommunikation och inte allra minst för denna blogg. Utsläppen och avtrycket ifrån dessa produkter i form av elektricitet räknar jag ut med hjälp av kalkylatorer såsom organisationerna Utsläppsrätt.se, Klimatbalans.se  och företaget Vattenfalls egna. Läs mer om Klimatkompensering och Att Räkna ut utsläpp.

I verkliga livet betyder det att all mat jag äter, all tvål jag använder, alla saker jag använder – alla varor jag konsumerar helt enkelt, måste vara 100% producerade i Sverige. Under sommarperioden i Sverige är detta ingen konst, även om jag måste erkänna att jag nog aldrig levt på det viset. Att göra det mellan februari och april är å andra sidan betydligt svårare.
 
Produkter utanför Sverige måste transporteras
Transport kräver utsläpp av koldioxid
Alltså inga produkter utanför Sverige!

Tillåtet för mig är saker och mat som producerats i Sverige, exempelvis potatis, morötter, palsternacka, mandlar, ekologiskt svensk tvål, blåbär, hallon, ärtor, mjöl, ägg, havre och så vidare.

3 kommentarer:

  1. boskapsdjur är rena klimatbovar..

    SvaraRadera
  2. mest eko-vänliga sättet att "skaffa" kläder : http://kladoteketgoteborg.tumblr.com/
    dvs att inte skaffa dom alls. att många människor delar på samma, att inget nytt tillverkas.

    SvaraRadera
  3. @Anonym:
    Helt rätt - och därför finns de varken i min kost eller liv.

    @gallimattias:
    coolt! Det ska jag kolla på, minsann!

    SvaraRadera