fredag 16 mars 2012

Dag 23 - Sammanställning

Hej!

Min cykeltur fortsatte och dagens resultat landade på 61 km. Målet var Halmstad, vilket skulle inneburit en resa på 100 km. När jag hoppade av cykeln i Falkenberg sent på eftermiddagen, saknade jag alltså ca 4 mil till mitt mål. Tyvärr hade flera saker hänt, vilket gjort att jag inte kunde få sovplats i Halmstad, och min backup-plan var att åka vidare ner till nästa person jag tänkt sova hos; Hässleholm. Då resonerade jag som att jag ändå var tvungen att åka tåg, och att då skulle det göra mindre skillnad om det var ifrån Halmstad eller från Falkenberg.

Dessutom tror jag inte min kropp hade klarat hela 100 km under en dag. Jag känner de 61 km från idag i kroppen och jag ska komma ihåg att i onsdags var det längsta jag någonsin cyklat 45 km. Jag valde att hoppa på ett tåg, och tog därigenom bort mina två längsta etapper, båda på 100 km. Trots det är jag sinnestört nöjd - 61 km på en dag! Det hade jag aldrig trott - och jag är så rysligt stolt över den utmaning jag startat och nästan fullföljt. Så makalös upplevelse och så häftigt! Imorgon blir en vilodag, innan sista etappen ner till Höör görs på lördag morgon.

Dagens Svårighet: Att beställa en lunch gjord på enbart svenska råvaror - och få in quornfärs, aubergine, gurka och ris. Jo, men helt rätt. S-V-E-N-S-K-A råvaror. Och då sattes jag också i den där konstiga situationen om huruvida jag ska äta, eller slänga. Enligt mina löften kan jag ju inte äta, men slänger jag och istället äter någonting annat betyder det ännu högre utsläpp än att bara äta det som låg framför mig.

Jag valde att äta, därav de enorma utsläpp idag. Jag uppskattade hejvilt transport, odling (växthus) av gröderna, process att göra quorn, uppvärmning och tillagning till 7 kg CO2. Kanske för högt, men hellre det än för lågt. Därtill tågresan till Hässleholm.

Dagens Utsläpp:
Elektricitet: 9,64 kWh 
Vatten: 86,4 liter
Mat: 0,86 CO2-ekvivalenter (växthusgaser omräknade i koldioxid)
 Övriga missöden: 9,24 kg CO2.
Sammanlagda utsläpp av CO2-ekvivalenter: 10,97 kg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar