fredag 3 februari 2012

Men allt är inte Guld och Gröna skogar

Hej!

De här första dagarna av bloggande inför mina 40 dagar utan utsläpp har
varit fyllda av glädjerop och inspiration. Nu börjar det snart! Mycket har
jag lärt mig hittills, och mer är på väg.

Men som bekant är inte allt Guld och Gröna skogar, och jag står inför en
hel del problem. Så idag tänkte jag lista en del problem jag inte hittat
lösningar på. En hoppfullhetens gnista tänds i mig, att kanske någon
någonstans har lösningarna jag letat med lykta efter.

HYGIEN:
Tandkräm går bort på grund av plastförpackningen. Men min tandläkare
skulle verkligen inte uppskatta om jag slutade borsta tänderna. Så vad gör
jag då?

Deoderant brukar jag använda. Jag hade nog inte haft någonting emot att
strunta i det, men jag tror inte min omgivning blir fullt nöjd. Jag har
hört tips på bakpulver o annat som funkar, men jag är skeptisk.

RENGÖRING:
Jag har lyckligtvis endast organiskt avfall, som enkelt kan läggas i en
kompost. Däremot kommer jag att använda tallrikar och bestick, som ju
bekant ska rengöras. Diskmedel i plastflaska? Nej, tack.

Tvätta måste jag ju. Tvätta utan maskin är ju ingen konst, men min hjärna
säger åt mig att det nog inte blir tillräckligt rent med enbart vatten.
Någon form av rengörande medel måste till. Eller?

TOALETT:
Inget papper. Hur tänkte jag här? Och VAR finns lösningen? Här uppskattar
jag alla tips jag kan få.

Alla som har idéer för att lösa dessa o andra av de problem som uppstår är
varmt välkommen att höra av sig till mig. Helst idag, eller ännu tidigare.

Ha en bra kväll, alla!

14 kommentarer:

  1. Caroline Andersson3 februari 2012 kl. 19:41

    Vad gäller tandkräm och deodorant kanske www.lush.se kan hjälpa dig lite.

    Diskning osv; här kanske såpa kan vara okej trots förpackning? Om jag inte har helt fel för mig utvinns det i Sverige, är mer miljövänligt än vanligt rengöringsmedel och fungerar till massa saker.

    Förutsatt att du hittar ett bra alternativ till tvättmedel kan ju tyg/handdukar användas som toapapper.

    Lycka till och dela gärna med dig av eventuella genialiska lösningar! :)

    SvaraRadera
  2. Jocke det finns så man kan köpa diskmedel från förpackningar som blir vattenånga när man eldar upp dom, det måste väl vara okej? Samma med tvättmedel. Eller är det själva _medlet_ som du inte vill ha?

    PUSS Carro, så sjukt jävla imponerad!

    SvaraRadera
  3. min kompis tvättade håret med saltvatten ett tag.. han sa att det var lika bra som schampoo, men jag vet inte.

    SvaraRadera
  4. Jaa, stämmer! Jag har ett shampoo producerat i Sverige som är i just en sådan förpackning, så det är väl ok. Fortfarande inte helt optimalt, men ok.

    @Carro: Mest förpackningen som är problemet, men i fråga tandkräm, tvättmedel etc brukar även medlet vara rätt dåligt med kemikalier från alla möjliga ställen.

    Taack för tipsen. Lush & Saltvatten ska undersökas!:D

    SvaraRadera
  5. Kan du inte göra egen tvål på något sätt då för att tvätta kläderna? Eller går det inte bra med vanlig tvål utan förpackning kanske, icke flytande? :)

    Det här med tvätta kläder tror jag inte du behöver lägga så stor fokus i annars faktiskt :) Om du tvättar i ganska varmt vatten och låter kläderna ligga i ett tag borde det blir rent tror jag :)

    SvaraRadera
  6. När det gäller att tvätta kläder så finns det "tvättnötter" (egentligen en slags torkad frukt)att köpa på internet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har läst om att tvättnötternas effekt inte existerar.. Men att tvätta utan tvättmedel fungerar alldeles utmärkt, det enda problemet är att tvättens färg kan bli lite matt, men hur hygien-perspektivet är det inga problem med bara vatten.

      Radera
  7. Eller på ekobutiker i allmänhet..

    SvaraRadera
  8. Jaaa! Tvättnötter är häftiga saker, de funkar bra. Dock växer de jag hittade från ett träd i Indien - alltså går de bort för det här projektet.

    Vanlig tvål utan förpackning, däremot, borde ju funka. Tvål + vatten blir väl lika bra tvättmedel som något annat, antar jag.

    @elin: borde det funka med varmt vatten och helt utan tvättmedel?

    SvaraRadera
  9. Det borde väl finnas svenskproducerat tvättmedel (t ex Grumme) i pappersförpackning som du kan använda. Om du inte kan tänka dig förpackningar alls så kan ju ett alternativ vara att koka kläderna men det är inte säkert att dina kläder tål det (vid sidan av linne etc) och tveksamt om det är mer miljövänligt.

    SvaraRadera
  10. Till hygien kan det finnas ett par tips här kanske nopoo.se Deodorant behövs inte varje dag och hela tiden, det kan man gott dra ner på. Det finns ju också nån sorts kristall-stenar som kanske inte kommer i förpackning. Hur ser du annars på att plocka ur produkten och lämna förpackningen i affären som jag har hört att folk gjorde i protest mot tandkrämstubdernas dubbelförpackning? Borde ju funka på hårda tvålar tex.

    Ang toapapper är världen uppdelad mellan "torkare" och "tvättare"- du kan prova en mer indisk toalettvana.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  11. @Amanda: Intressant att koka kläder, jag visste inte att det fungerade. Det får bli en sista utväg med Grumme, antar jag.

    @Ellen: Ja, nopoo.se står på min lista att kolla upp. Har också hittat de stenarna, och trots att de säkert har en utvinningsprocess bakom sig och ej är Sverige-producerade är de riktigt häftiga. Undantag, tror jag minsann.
    Bra protest, tycker jag. Fler borde göra så för att få butiker att uppmärksamma problem med förpackningar.

    SvaraRadera
  12. HYGIEN:
    Att tugga koda (tall eller gran, minns inte vilket som var bäst) ska rengöra tänderna.
    Tvätta armhålor och kropp och hår ordentligt med varmt vatten utan tvål funkar bra. Att använda större tröjor som inte går upp i armhålorna gör också att man svettas mindre/luktar mindre.

    håret vänjer sig vid schampo. blir torrt av det och producerar därför mer fett. ju oftare man använder schampo, ju oftare behöver man använda schampo. och tvärtom. om man bara tvättar håret med vatten, så blir det inte torrt på samma sätt o blir därför inte fett så snabbt heller. blir kanske fett första tiden men vänjer sig snabbt och blir bara bra.

    klipp av håret så behövs inget schampo.

    bikarbonat och bakpulver har jag också hört om, plugga på om det! funkar säkert till alla former av rengöring av både kropp hår tvätt städning osv

    skölj disken direkt efter den använts i vatten så blire lätt rent

    tvätta kläder mindre ofta, det sliter mycket på kläderna. tex kan man hänga ut o vädra mycket . ta bort fläckar (med tex bakpulver om det nu funkar, citron tror jag med jag hört nått om) genom att bara tvätta just där, inte hela plagget, för att spara vatten.

    TOALETT:
    i många delar av världen använder man bara vatten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för riktigt bra tips! Bakpulver använder jag redan. Det där med schampoo är intressant, tror att jag ska testa ett par dagar utan schampoo för att se, helt enkelt.

      De andra sakerna gör jag redan!;)

      Lägger ut tipsen på Facebook-sidan. Tackaar!

      Radera