lördag 7 april 2012

Klimatkompensering!

Hej!

Idag har jag sammanställt de utsläpp jag trots mina löften gjort under 40 (46) dagar: 200 kg koldioxid under den här tiden är jag ansvarig för, vilket på årsbasis skulle motsvara ca 1 500 kg koldioxid.

Om jag istället tar bort de dagar med "vanliga" utsläpp jag tvingats till, och bara räknar de 38 dagar med låga utsläpp, landar jag på totalt 70 kg koldioxid, vilket på årsbasis motsvarar ca 680 kg.

Genomsnitt för medelsvensson ligger mellan 6-12 kg/år, beroende på hur man räknar.

Slutsatsen är att jag haft mellan 10-20% av de utsläpp en vanlig person i Sverige har. Jag har alltså minskat mina utsläpp under de här 40 dagarna med mellan 80-90%. Vem sa att ett hållbart samhälle är svårt att skapa? Vem sa att det inte går att minska sina utsläpp avsevärt?

För att kompensera de utsläppen köpte jag 20 träd hos ViSkogen, för sammanlagt 400 kr. Enligt uppgift tar varje träd upp ca 100 kg koldioxid/år, och jag bör vara på rätt sida i så fall.

Klimatkompensering och uträkning av utsläpp är svårt, eftersom allting hela tiden handlar om hur man räknar. Olika varor kan skilja sig enormt mycket beroende på vem som gjort uträkningen och med vilket syfte. Men ack så nödvändigt.


Jag tror att våra utsläpp skulle minskat rejält om alla varor hade en prislapp för klimatpåverkan, alternativt kostnaden för att kompensera dem redan inräknat i priset. Det skulle göra vardagssvensson mer medveten om vilka varor som är bra och vilka som är dåliga.När det känns i plånboken, får det också resultat!



Vi går en bättre framtid till mötes!



Vi-skogen - mitt träd

2 kommentarer:

  1. Den här bloggen är ett lysande bevis på varför ett samhälle i stilen du verkar eftersträva inte är möjligt; antalet gånger du har fått frångå ditt maxim angående hur du skulle leva dessa 40 dagar talar för sig själv.

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar!

    Du har helt rätt - jag har tvingats bryta mina regler åtskilliga gånger. Men faktum kvarstår: under perioden minskade jag mina utsläpp med mellan 80-90% jämfört med ett "vanligt liv".

    Med andra ord, om hela världen levde som jag, skulle vi ha en hållbar värld.

    SvaraRadera