söndag 5 februari 2012

När Världen brutalt misshandlar dig

Heej!

Mina 40 Dagar börjar den 22 februari, men det hindrar inte mig ifrån att leva på ett mer hållbart sätt redan nu. Att ta miljövänliga val när jag handlar mat är en bra strategi för att se till att mina utsläpp inte förstör klimatet i lika stor utsträckning som de hade kunnat göra.

Men, som min retoriklärare alltid sa, jag kan välja helt fritt men bara mellan de alternativ jag har tillgängliga.

Jag är i Västerås, på väg hem till Göteborg efter spansklektioner o goda vänners lag. I skafferiet hemma finns inte mycket, och jag räknar snabbt ut att jag måste laga middag ikväll. Dessutom behöver jag någonting att äta på tåget, så att min migrän håller sig i schack; att må fysiskt dåligt av den när jag inte ätit ordentligt är jag tyvärr alltför van av.

Första smällen. Behöver paprika för den rätten jag tänkte göra. De enda Coop har är från Nederländerna. Paprika från Nederländerna mitt i vintern? Det betyder växthus, växthus uppvärmda av fossila bränslen. Pang!

Andra smällen. Purjolök. Det brukar finnas svensk purjolök, men idag hittade jag bara från Nederländerna. Kan vara bra, kan vara växthus. Mitt samvete plågar mig. Boom!

I farten plockar jag på mig någonting att äta på tåget; ekologiskt äpple från Italien, och en plastbomb i form av Risifrutti. Varför hittar jag ej bättre alternativ? Poof!

Nötter för saltnivån och protein - och jag vågar inte ens titta var de kommer ifrån. Halloumiost från Cypern. Blunda för utsläppen. Magspark.

På väg mot kassan inser jag att alla dessa grejer omöjligt får plats i min smockfulla väska. Ingenting att bära dem i. Nådastöten slår mig när jag plockar upp det ultimata hatobjektet, den mest hjärndöda uppfinningen jag kunde komma på: plastpåsen.

Fan.

2 kommentarer:

  1. Då du bevisligen hade nytta av plaståsen skulle jag inte gå så långt som at kalla den en hjärndöd uppfinning ;) /Marcus

    SvaraRadera
  2. Hej, Marcus!

    Att någonting gör nytta betyder inte att det är bra, eller ens önskvärt. För det är plastpåsen ett så tydligt exempel. Processerad råolja, gjord för att användas en gång, som tar naturen 1000 år att bryta ner. Det kallar jag osmart och hjärndött.

    2012 borde vi kunna bättre.

    SvaraRadera