söndag 5 februari 2012

När Världen brutalt misshandlar dig

Heej!
Mina 40 Dagar börjar den 22 februari, men det hindrar inte mig ifrån att leva på ett mer hållbart sätt redan nu. Att ta miljövänliga val när jag handlar mat är en bra strategi för att se till att mina utsläpp inte förstör klimatet i lika stor utsträckning som de hade kunnat göra.
Men, som min retoriklärare alltid sa, jag kan välja helt fritt men bara mellan de alternativ jag har tillgängliga.
Jag är i Västerås, på väg hem till Göteborg efter spansklektioner o goda vänners lag. I skafferiet hemma finns inte mycket, och jag räknar snabbt ut att jag måste laga middag ikväll. Dessutom behöver jag någonting att äta på tåget, så att min migrän håller sig i schack; att må fysiskt dåligt av den när jag inte ätit ordentligt är jag tyvärr alltför van av.
Första smällen. Behöver paprika för den rätten jag tänkte göra. De enda Coop har är från Nederländerna. Paprika från Nederländerna mitt i vintern? Det betyder växthus, växthus uppvärmda av fossila bränslen. Pang!
Andra smällen. Purjolök. Det brukar finnas svensk purjolök, men idag hittade jag bara från Nederländerna. Kan vara bra, kan vara växthus. Mitt samvete plågar mig. Boom!
I farten plockar jag på mig någonting att äta på tåget; ekologiskt äpple från Italien, och en plastbomb i form av Risifrutti. Varför hittar jag ej bättre alternativ? Poof!
Nötter för saltnivån och protein - och jag vågar inte ens titta var de kommer ifrån. Halloumiost från Cypern. Blunda för utsläppen. Magspark.
På väg mot kassan inser jag att alla dessa grejer omöjligt får plats i min smockfulla väska. Ingenting att bära dem i. Nådastöten slår mig när jag plockar upp det ultimata hatobjektet, den mest hjärndöda uppfinningen jag kunde komma på: plastpåsen.
Fan.

5 kommentarer:

  1. Det helt fruktansvärt hur samhället blivit, att det inte ens finns produkter att köpa som är tillverkad/odlad i sitt eget land!

    SvaraRadera
  2. Hej! Hur funderar du kring mjöl och andra råvaror? Havregryn (du kanske inte använder så mycket av det i din matlagning, men för en grötnörd som jag är det det första som kommer upp i huvudet)? Det är ju förpackat i papperspåsar. Visserligen möjligt att återvinna, men dina regler säger väl inga förpackningar. Fröer och bönor mm säljs ju ofta i lösvikt i mindre ekoshoppar, jag vet inte om det finns något liknande system för mjöl. Och skulle det ens vara miljöbättre än papperspåsarna det vanligen säljs i? Något som däremot borde gå att göra bättre är distribueringen av mjölk. Kanske ett system med glasflaskor man lämnar in i en mackapär i affären när de är tomma och man får en nypåfylld tillbaka kunde vara något. Åtminstone som ett alternativ till mjölkpaketen! Ojoj, mycket tankar i ett inlägg. Jag blir hursom väldigt inspirerad av bloggen, alla tummar upp för dig!

    SvaraRadera
  3. @Elin: Jag håller helt med dig. Kan bli tokig, speciellt när jag vet hur mycket det finns. Trots det importera varor för att de kanske råkar vara billigare någon annanstans ifrån.

    @Linnea: Heej! Jag kommer använda en hel del havregryn. Och du har rätt i att de är förpackade i papperspåsar - när du köper dem på ICA. Lyckligtvis har jag en underbar EKO-butik i Göteborg som säljer allt sånt i lösvikt, så jag plockar med mig ett gäng gamla förpackningar och fyller upp mitt havre, vete, bruna bönor, gula ärtor etc.

    Helt rätt har du om mjölk! Jag önskar precis samma sak! Allt var inte sämre förr...

    Härligt! Inspiration är bra! Sprid gärna. Har du lagt ett eget löfte på https://www.facebook.com/pages/40-Dagar-Inga-Utsläpp/345023298849693 ?

    SvaraRadera
  4. Det låter himla fint! Vart nånstans är det du handlar då? Jag är också göteborgare, och handlar på Fram ibland, men tips på fler bra ställen häromkring hade inte varit fel.

    Självklart sprider jag vidare! Har inte lagt något löfte än, får klura på det en stund, men jag försöker leva resurssnålt i allmänhet. Jag lägger hellre mina pengar på bra mat än på saker. Och så är cykeln min bästa vän :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Älskar cykel! Cyklar från Mölnlycke till Göteborg några gånger i veckan!

      Gött! Jag håller med dig, hellre bra mat än saker jag ändå inte behöver.

      Ekostore på Ekelundsgatan är rätt ok, men i princip allt importerat. Annars små handlare, ex bagerier (Smakfyllt i Haga, finns ett bra ställe till jag glömt namnet på)

      Radera