söndag 18 mars 2012

Utsläpp från att köra och handla?

Hej!


Jag har länge gillat tanken på att matvaror körs hem till människor. Av många anledningar, faktiskt. Den viktigaste har dock alltid varit hur praktiskt det är. Jag har alltid avskytt att gå in på större Supermarkets - jag hittar ju ingenting! Så mycket varor, och så många gångar... Jag spenderar lika lång tid på själva handlandet som jag gör på att hitta varorna - och snacka om att det gör mig frustrerad. Länge har jag önskat en sökfunktion och ett enkelt klick för varan att ligga i min kundkorg. Och det är egentligen därför jag gillar hemkörning av matvaror så mycket.

Utöver det har jag alltid tänkt att det måste vara mindre utsläpp om en större bil/transport kör ut allas mat snarare än att alla ska köra till ett köpcentrum utanför staden för att handla sin mat var för sig. Där har jag aldrig hittat någon som räknat på det, och har därmed inte kunnat "bevisa" att så är fallet. Kul att jag igår hittade den här listan på Naturvårdsverkets Hemsida som har siffror på just detta. Äntligen!

Och tänk efter, visst vore det skönare att kunna göra veckohandlingen på datorn, på tåget hem från jobb? Istället för att stressa som en galning för att hinna innan Maxi stänger?

Jag är lite osäker på siffrorna här, eftersom att Sverige-Thailand tur och retur bara skulle resultera i 2 200 kg CO2-ekvivalenter. Det verkar lågt, speciellt när jag jämfört de uträkningar jag gjort för mina flygresor till Sydafrika. Enkel resa var bara den ca 3 500 kg. Det spelar säkert roll hur man räknar, vilka kalkylatorer som används, vilka typer av flygplan, väder, antal passagerare och så vidare. Dock varningens finger för att den siffran är låg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar