måndag 19 mars 2012

Dag 27 - Sammanställning

Hej!

En dag som försvann i tomma intet. Jag förstår inte hur tid lyckas med den bravaden. 

Dagens Svårighet: Matsalen skulle idag servera soppa, och på schemat stod det potatis- och purjolökssoppa. Perfekt, tänkte jag, och förberedde ingen egen mat. När jag kom ner hade de lagt gröna linser i den. Uppgivenheten var stor, och jag bestämde mig för att trots allt äta den. Det blir en del sådant nu, tyvärr. Överträdelser av reglerna.

Imorgon ska jag ta ut sabbat, lite i efterskott. Vi arrangerar Vårfest på skolan med sammanlagt ca 150-200 elever. Det innebär fullt ös med förberedelser, duka fram och tillbaka, diska, dekorera, servera och så vidare. Ingen möjlighet för mig att varken äta ordentligt eller göra min egen mat. Svälj stoltheten och gör det, helt enkelt.

God natt!

Dagens Utsläpp:
Elektricitet: 7,68 kWh
Vatten: 73,4 liter
Mat: 0,96 kg CO2-ekvivalenter (växthusgaser omräknade i koldioxid)
Sammanlagda utsläpp av CO2-ekvivalenter: 1,64 kg

2 kommentarer:

  1. Hej! Hittade hit via ditt inlägg i Ung&Dums blogg. Sjukt bra initiativ hörru! Jag har de senaste två åren blivit mer och mer förundrad över hur dåliga vi människor är på att ta hand om det vi har och som du säger, ju mer man läser in sig på ämnet hållbar utveckling desto mer rädd, förundrad och arg blir man. På senare tid har jag dock tappat stinget litegrann. kanske en sån här grej skulle få igång mitt tänk igen! Blev taggad av att se din blogg.

    Tänkte dela med mig av det som jag inspirerats av om du vill ha lite tagg: De två saker som nog inspirerat mig mest i mitt miljöengagemang är No Impact Man som gjort lite samma grej som dig, det finns en jättebra dokumentär med samma namn. Se den om du inte redan gjort det! Nummer två är Jonathan Safran Foers "äta djur", som också gjorde att jag bestämde mig för att bli vegan. Litterärt helt fantastisk bok också! Jag skriver för en miljösida som heter http://smasteg.nu/ (En miljon små steg) som lägger ut små miljötips i lättillgängliga artiklar, du kanske kan få någon extra inspiration därifrån!

    Lycka till med din grej! Och hoppas du inspirerar en massa massa människor att tänka mer på hur deras val påverkar globalt.
    Du är kung!

    SvaraRadera
  2. Hej, Leila!

    Vad roligt att få en så härlig kommentar en kylig måndagskväll som det här. Tack så mycket!

    Ännu roligare att du tipsar om No Impact Man, vars bok hjälpte mig att få struktur på vad jag faktiskt ville göra. Jag hade en grundidé för hur jag skulle göra projektet, när jag fick tipset om Colin - såklart sträckläste jag boken. SÅ. MYCKET. BRA!

    Härlig sida - den ska jag kolla igenom och skriva om. Tack, du!

    SvaraRadera