tisdag 13 mars 2012

Så att man vill gräva ner sig i ett hål och stanna där

Hej!


Idag vaknade jag med bilar i huvudet. Dessa makalösa ting som transporterar oss dithän vi vill. Visst är det intressant hur de är överallt? Med sina smutsiga avgasrör, sina illaluktande bensinånger och sitt brummande ljud? Trots de vill vi ha dem.

Så jag ägnade mig åt lite räkning, eftersom jag tycker om att mäta och jämföra. Hur stort problem är Sveriges bilflotta, egentligen?

Här nedan är en tabell över Sveriges utsläpp 2010 (den statistik Naturvårdsverket rapporterar till FN), och tillika min kvällsläsning ett par dagar i veckan.



Tabellen längst ut till höger är den intressanta, eftersom den räknar samman alla växthusgaser i samma enhet (koldioxid-ekvivalenter). Under Rubriken Inrikes Transporter finner vi Varav Vägtrafik 19 122 (tusen ton), vilket är så mycket all vägtrafik i Sverige släpper ut på ett år.

Om vi leker med siffran och delar den med årets dagar, 365, får vi svaret 52,39 (tusen ton). Om vi sedan kollar i tabellen för att se vad vi hittar, finner vi utsläpp från järnväg på 70 tusen ton om året. Så, vad alla Sveriges bilar släpper ut på lite mer än 1 dag (32h), släpper ALL järnvägstrafik ut på ett år.

Det är värt att tänka på nästa gång vi överväger att köra bil.

Jag för min del känner uppgivenhet. Uppgivenhet. Så att jag vill gräva ner mig i ett hål, stanna där och strunta i allt. Herregud!

2 kommentarer:

  1. Om du gräver ner dig i ett hål så får en mindre engagerad och solidarisk person i samhället.

    SvaraRadera